Khamis, 26 Mac 2009

Hatiku Tertinggal di Kuala Koyan 1

Khamis, Mac 26, 2009 by Salman At-Tawawi ·
Labels:
kampung kuala koyan dalam kenangan


Tajuk ni kontroversi ker?. Hehehe. Jangan buat prediksi yang bukan-bukan dulu. 14-20 mac 2009. Baru-baru ini kami khususnya pelajar tahun 2 Jabatan Dakwah dan Kepimpinan di Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia telah mengadakan program wajib jabatan setiap tahun. Program yang ber tema “Program Khidmat sosial bersama orang asli” dan bermottokan “Semarak Budi Explorasi Rabbani 2009 adalah satu program dakwah khususnya kepada masyarakat orang asli untuk memeluk agama Islam.

Sambutan yang kami terima memang di luar jangkaan. Kami disambut dengan penuh mesra oleh penduduk orang Asli di perkampungan Kuala Koyan, Kuala lipis, Pahang Darul Makmur. Kami menjadikan Sekolah Rendah Kuala Koyan sebagai tempat beteduh dan menjamu selera. Segala program-program dan gerak kerja difokuskan di sini.


Hari pertama di hadapan Fakulti pengajian Islam
UKM sementara menunggu ketibaan bas

Hari Pertama (Sabtu 14 Mac 2009)

Kami lebih Menumpukan kepada persiapan gerak kerja yang utama seperti penyediaan tempat tidur di dalam bilik-bilik darjah, Penyediaan dapur di kantin sekolah sekaligus penyediaan bahan-bahan memasak, menyediakan bilik gerakan dan surau. Masalah yang timbul pada hari pertama ialah bekalan air yang tidak mencukupi. Masalah tandas sekolah yang berbau disebabkan terdapat ketiadaan air menyulitkan gerak kerja kami. Masalah lain yang timbul juga adalah bekalan eletrik yang tak terdapat di kawasan kantin. Akibatnya kami terpaksa makan ala-ala orang putih “candle light dinner”lah katakan. Hehehe. Alhamdulillah dalam masa tiga jam menunggu dan menanti akhirnya wakil dari tok batin datang menyuguhkan bantuan. Akhirnya, kami dapat makan dalam keadaan terang.

Rajin nampak, ni lah aktiviti hari pertama.
Mengemas bilih darjah untuk dijadikan bilik gerakan program ni.


Satu lagi nak cerita ni, (hehehe) nasi malam tu mentah dan hangit. Biaselah budak-budak ni masih kurang pengalaman dalam soal masak-memasak apalagi masak nasi dalam jumlah yang ramai. Lebih kurang 100 orang kot beserta orang asli sekali. Tapi takpe, mentah-mentah pun kita lantak jugak dan pulung abis. Tapi yang mencuit ati dan rasa kesian pulak sehabis makan ramai yang minta ubat sakit perut pada Biro Kebajikan Dan Keselamatan. Habis ubat sakit perut. (huhuhu). Tapi misi dakwah kami yang pertama memberi kesan yang tak baik disebabkan orang asli menganggap kami ni tak pandai masak. Tapi takper. Satu kritikan yang membina buat kami. Masalah itu pun di bangkitkan pada malam pertama post mortem.

Aduhai nasi mengapa kau mentah di hari pertama? hihihi

Hari kedua (Ahad 15 mac 2009)

Di pagi subuh nan syahdu dan dingin. Embun-embun pagi membasahi seluruh penjuru kawasan sekolah. Suara azan dari surau yang kami sediakan sendiri bergema dari seorang pelancong asing yang kami bawa dari Tripura, India. Hihihihi bermadah berhelah pulak. Mmm…. sebenarnya ada 4 orang ustad yang tengah memgambil PHD turut serta dalam program dakwah ini. 2 orang dari padanya adalah warga asing. Syeikh Ibrahim Khalaf dari Jordan yang tak pandai berbahasa melayu and Mr Hannan yang berasal dari Tripura. Salah satu wilayah yang terletak di India. Dia ni bolehlah sikit-sikit bahasa melayu. Bahasa pengantar yang dia gunakan adalah bahasa Inggeris (terer ooo) Termotivasi juga kami untuk berspeaking. Sedangkan saudara Ibrahim mahir berbahasa arab (yer lah memang orang arab pun).

kacak tak, tapi 3 dah kawin. Tinggal 2 je masih bujang.
Semua pelajar Phd melainkan aku sorang pelajar Ijazah.


Berbalik kepada tentantif program kami yang pertama di hari kedua. Program pembukaan dan penyerahan keluarga yang bermula tepat 10 pagi. Walaupun dalam keadaan kalang kabut (yelah air takde sangat) kita mampu mengadakan majlis ini dengan baik dan menepati jadual yang telah dirancang sebelumya. Tak tau lah kalau ade yang tak mandi masa tu (hehehhe). Tapi Nampak gaya sume segak dan lawa-lawa belaka. Apalagi diserikan dengan kemeja dan baju kurung batik biru dari para peserta program.

Peserta program dengan baju batik sendondon
mencantikkan suasana majlis perasmian

Dimulakan dengan ucapan alu-aluan dari wakil Tok Batin, kemudian dicantikkan pula oleh sepatah dua kata dari ketua Jabatan Dakwah iaitu Dr Fariza Md Sham. Selanjutnya wakil DO yang masih muda dan hensem turut menarik perhatian peserta wanita dan anak-anak gadis orang asli (yer ker?). Akhirnya masa yang ditunggu-tunggu telah tiba. Iaitu pembagian anak-anak angkat dari kami kepada keluarga angkat dari kalangan masyarakat orang asli. Hati kami berdebar-debar. Sapelah gerangan yang bertuah menjadi ibu bapa angkat kami nanti. Hihihihi. Dipendekkan cerita betapa malunya aku apabila selesa i jer program ni masing-masing saling mencari bapa and ibuangkat masing-masing. Disebabkan wajah-wajah mereka ni (orang asli lah) hampir sama semua pada sisi penglihatan ku, aku tersilap dan terkeliru dalam mengenal pasti mak angkat aku. Hihihihi. Tersilap orang lah katakan (jangan gelak. Hehehe). Rupanya bukan aku saja yang tersilap. Ada lagi beberapa rakan kami yang turut tersilap juga (hahaha. Gelak kat orang. Kan dah kene sendiri. Padan muka).

Di majlis perasmian dan pembahagian keluarga angkat

Aku dan rakan-rakan mengatur langkah menuju teratak singgahsana keluarga angkat kami. Ada yang miskin, ada yang sederhana dan ada jugak yang berada. Keluarga angkat aku ni hampir dikatakan yang berada jugak lah di kalangan orang asli. Yelah, ada bengkel motor, kedai runcit ada dua kereta dan beberapa kebun getah. Mak ayah angkat aku ni takde anak melainkan seorang anak angkat. Jadi Nampak sangat mereka sayang aku dan adik shasha. Anak angkat mereka ni. Buktinya dah hampir seminggu program ini selesai dengan jayanya dah 5 kali pula handphone aku berbunyi petanda panggilan dari ayah dan emak angkat nun jauh di Kuala Koyan tu.

Selepas beramah-tamah dan berkenal-kenalan kami mengajak keluarga angkat menuju ke sekolah tempat pusat gerakan program LAD (Latihan Amali Dakwah) untuk menjamu selera. Meriah sungguh, terutama anak-anak orang asli yang sudah lama menanti kehadiran juadah makan tengahari yang kami sediakan spesial dari hasil jerit air tangan sendiri. hihihi.

Masyarakat orang asli sedang menjamu selera. Sedap tak?

Pada petang harinya, hari yang kami tunggu-tunggu telah tiba. Perlawanan bola sepak di antara peserta pelajar ukm bergabung tenaga dengan 4 pensyarah kami yang kaki bola melawan pasukan veteren perwakilan dari penduduk orang Asli Kuala Koyan. Di minit separuh masa pertama kami mampu mengikat pasukan tuan rumah dengan kedudukan 1-1. Namun, di separuh masa kedua, gol yang tercipta bertubi-tubi menembusi gawang. mmm, segan nak cakap. tapi, bukan gawang tuan rumah melainkan gawang kami sendiri. Berapa ea jaringan yang telah terbolosi masuk ke gawang kami? hihihi. Akhir wisel penamat dibunyikan. Kami keluar dalam keadaan tertunduk sayu. Kekalahan yang memalukan dengan kedudukan Kuala Koyan 9 - UKM 1 cukup menguris perasaan kami. tidak. hihihi. Takde lah. Kami main dengan fair play. Biasalah yang pasukan yang kami lawan ni sebahagiannya pernah mewakili pasukan Daerah Kuala Lipis. Memang terer- terer.

ukm biru vs Kuala Koyan orange

To be continue......

4 comments:

hafizah berkata...
27 Mac 2009 11:24 PTG

alaaa bila nak siapkan nie...owang sedap-sedap baca tetiba to be continue...ishh cepat siapkan sebelum exam final...huhuhu best plak aku baca walaupun aku sebahagian daripada peserta LAD

Salman At-Tawawi berkata...
28 Mac 2009 2:33 PTG

insya Allah....dalam proses...hehehe

Tanpa Nama berkata...
30 April 2009 8:26 PTG

thank kernawat program kat sekolah kawan. tapi minta maaf tak dapat turut serta. maklimlah wat cuti sekolah. cikgu org kuantan, kerna lah balik kuantan. cuma cikgu hanya mampu bersihkan rumah guru dan wat bilik air kt rumah tetamu tu jer.

klu blh dtg lah lg. tp pilihlah jumaat - ahad jer. jgn piloih cuti sekolah


sani
prasekolah teacher's

Tanpa Nama berkata...
20 Julai 2009 3:05 PTG

kelakarnye..hehe..
~adik~

Blog Widget by LinkWithin

MY WAY OF LIFE

WORDS OF WISDOM

Syaidina Abu bakar pernah berkata : Kegelapan itu ada lima perkara dan penerangnya juga ada lima perkara iaitu: 1. Cinta dunia itu kegelapan dan penerangnya adalah taqwa. 2. Dosa itu kegelapan dan penerangnya adalah taubat. 3. Akhirat itu kegelapan, penerangnya adalah amalan soleh. 4. Kubur itu kegelapan, penerangnya adalah kalimah ‘La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah.’ 5. Siratul Mustaqim itu kegelapan, penerangnya adalah yakin.

ARABIC-WORD OF THE DAY

Blog Archive

Followers

WELCOME

NEWS ONLINE

CHECK THIS OUT