Ahad, 29 Mac 2009

Hatiku Tertinggal di Kuala Koyan 2

Ahad, Mac 29, 2009 by Salman At-Tawawi ·
Labels:
HARI KETIGA (ISNIN 16 MAC 2009)

Letihnya seharian. Suara Azan sepoi-sepoi berkumadang menusuk ke dalam cochlea telingaku. Aku selalu KP kerohanian perlu memastikan surau sentiasa bersih untuk kegunaan peserta. Namun, rasa sedih terasa di kalbu. Jumlah peserta program yang hadir tak sampai 50 peratus pun. Mmm.. nak wat camner. Tapi takper sebagai sahabat seiman aku kena sentiasa berhusnuzhon (bersangka baik) terhadap mereka. Selepas menunaikan solat Subuh tak sempurna rasanya jika tidak diselitkan dengan tazkirah. Walaupun berdurasi 15 minit ia tetap menyegarkan dan memberi santapan yang mengenyangkan buat ruhaniku dan para peserta.

Sesi kuliah subuh dari Ustadz Rafizi cukup menyegarkan
hati kami di pagi subuh yang hening itu


Tepat 7.30 pagi, time for “celik-celik pagi” yakni senaman buat mencergaskan fizikal pula. Semua bersemangat termasuk aku untuk mengharungi program pada hari ini. Selepas melakukan senaman ringan bola mata kami tertumpu kepada padang bola sepak di hadapan sekolah rendah Kuala Koyan ini. 4 orang pensyarah yang dari tadi warming up di tengah padang sambil bermain-main mesra dengan bola menunggu kedatangan kami. Kekalahan semalam tidak menyurutkan keputus asaan mereka untuk terut bermain bola. Bola tetap di hati. (yer ker?). Hidup MU. Hehehe.

Celik-celik pagi sebelum masuk ke padang bola.
Warming up dulu.


Penat jelas terasa. Seperti nak tercabut jantung ini menahan letih dan sakit di sekujur badan. Kami bergegas keluar menuju kantin sekolah, pusat untuk kami menjamu selera. Ku capai air kosong untuk melepaskan dahaga. Nyamannya, serasa dunia ni aku yang punya. Juadah hari ni cekodok n roti telah tersaji di atas meja. Tangan ku tak sabar mencapai cekodok. My favorite kuih. Mmm sedapnya. Letih dan sakit badan hilang seketika. Seperti ubat mujarat di kala sakit. Macam popaye yang rindukan spinach. Kenyang, kenyang.

Persediaan untuk makan tengahari.
Rajinnya cik kak kita ni.


Tiba masanya aku bergegas meninggalkan tempat ni menuju tempat yang ku tunggu-tunggu selama ini. Apalagi sungai koyan yang tak jauh dari kawasan sekolah. Aku memang tak boleh diam kalau dengar perkataan sungai atau laut. Badanku jadi terketar-ketar. Tak sabar menantikan pangilan suara aur dan tebing yang menanti-menantikan kedatanganku di sini. Besar jugak sungai ni. Deras pulak airnya. Warna pun tak sejernih yang kusangka. Berwarna coklat seperti milo ais minuman kegemaranku. Ku tak kesah semua tu. Sebagai anak laut yang telah lama berkecimpung dengan aktiviti berenang ni. Aku menunjukkan bakatku. Aku boleh taklukkan sungai ni.hahaha. Bukan riya ea. Saja nak cuba try and test.

Masya Allah. Kepenatan masih jelas terasa. Aku berusaha melawan arus sungai ni. Memang meletihkan. Seorang anak orang asli yang mungkin berusia 10 tahun bebas berenang ke hulu dan kehilir. Sedangkan aku berusaha untuk menongkah arus deras ni. Masya Allah, letihnya. Mungkin disebabkan seluar track shirt ni. Kebebasanku terhalang. Dalam jugak sungai ni. Kaki tak sampai mencecah dasarnya. Namun, untuk menghilangkan kepenatan ku meniti batang kayu besar yang tersembunyi di dalam sungai ni. Akhirnya, sampai juga ke tengah sungai. Aku merasa pelik kakiku dapat mencapai dasarnya yang berupa pasir putih jelas terasa di kakiku. Aku bebas bergerak. Kucapai sebongkah sabun mandi yang ku bawa untuk membersihkan kekotoran di tubuhku.

Sungai Koyan. Kurindukan saat bersamamu.

Tepat pukul 9.30. Aku bersiap-siap untuk pergi ke rumah keluarga angkatku. Idris dan Akil kawan turut menemani. Begitu juga pak arab syeikh Ibrahim Khalaf tak ketinggalan ingin turut serta. Yerlah, aku mula rapat dengannya. Dia senang berkomunikasi dengan ku. Dia kagum sebab aku mampu berinteraksi dengannya dalam bahasa arab. Jauh berbanding pelajar-pelajar lain yang masih terpingah-pingah untuk berkomunikasi dengannya. Hehehe. Yer lah. Anugerah Allah. Alhamdulillah.

Ayah angkatku telah lama menunggu sejak dini pagi lagi. Memang semalam ayah angkatku dah berjanji nak membawa kami melihat-lihat kebunnya jauh di dalam hutan. Dengan menggunakan jeep merah miliknya kami menerobos jalan denai yang tak berturab. Betul-betul macam kat “mai secawan” tu. Pengembaraan yang cukup menghiburkan hati kami. Sesekali sekala tayar jeep terpelosok masuk kekelopak lubang yang berlumpur. Best nya. Yelah, musim hujan. Kami disajikan dengan pemandangan panorama yang indah. Masya Allah. Apalagi udara di tengah hutan ni memang menyegarkan. Jauh dari hiruk pikuk kota dan pencemaran. Tak sangka besar jugak kebun bapa angkat ku ini. Lebih 1000 pokok getah yang ditanamnya. Masih dalam proses pematangan. Baru berusia 3 tahun. Sedangankan pokok yang matang itu berusia 5 tahun dan baru boleh ditoreh untuk mendapatkan hasilnya. Kami di bawah keperkampungan asal mereka dulu iaitu Kampung Debit sebelum di pindakan ke Kuala Koyan. Masya Allah, aku sekali lagi terpegung dengan keindahan panoramanya. Seperti tak nak ku lepaskan kaki ku ini meninggalkan kawasan ini. Jam menunjukkan hampir 12.30 tengahari. Masa makan tengahari pun telah tiba. Kami segera meninggalkan perkampungan itu menuju ke sekolah. Sebelum sampai ke sekolah ayahku mengajak melihat sebentar jambatan gantung yang telah putus disebabkan banjir suatu tika dulu. Aku merasa heran sebab jambatan gantung yang tinggi itu boleh putus disebabkan banjir. Betapa besar banjir tika tu ea. Mesti besarkan.

Selepas makan, ku rehatkan badan yang letih ini di pembaringan yang telah disediakan. Walaupun beralasan kan tikar plastik. Keletihan jelas tak terasa, Angin lembut menerpa ke tubuh mempercepatkan proses tidurku. Program pukul 2.00 – 4.00 petang adalah program motivasi UPSR bagi pelajar orang asli. Manakalah ibu bapa pula disuguhkan dengan program motivasi keibubapaan. Aku tak mengambil bahagian pun dalam program ni. Dan tak dapat tugas pun dari mereka. Masa ni memang masa paling tepat untuk berehat panjang. Jangan jeles.

Sesi motivasi Pelajar UPSR. Seronokkan adik-adik kita ni.

Petang itu, tepat 430 petang . Program diteruskan dengan Kembara Desa. Sedangan aku masih keletihan. Apakan daya aku seakan tak berdaya untuk bergerak. Diberitakan oleh rakan-rakan yang lain mereka menyelusuri semua pelosok desa Kuala Koyan ini . Menikmati keindahan alamnya yang masih pure lagi dan berama mesra dengan penduduk kampong.

Di malam harinya pula, seperti biasa kami menunaikan solat jamak Qasar. Makan malam dan post mortem.

Sesi post mortem. Membincangkan hal-hal berbangkit.
Khusyuknya aku.

to be continue.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin

MY WAY OF LIFE

WORDS OF WISDOM

Syaidina Abu bakar pernah berkata : Kegelapan itu ada lima perkara dan penerangnya juga ada lima perkara iaitu: 1. Cinta dunia itu kegelapan dan penerangnya adalah taqwa. 2. Dosa itu kegelapan dan penerangnya adalah taubat. 3. Akhirat itu kegelapan, penerangnya adalah amalan soleh. 4. Kubur itu kegelapan, penerangnya adalah kalimah ‘La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah.’ 5. Siratul Mustaqim itu kegelapan, penerangnya adalah yakin.

ARABIC-WORD OF THE DAY

Blog Archive

Followers

WELCOME

NEWS ONLINE

CHECK THIS OUT