Ahad, 17 Februari 2008

Poligami satu polemik

Ahad, Februari 17, 2008 by Salman At-Tawawi ·
Labels:

Ba,da salam. Minggu ni dua assigment kene hantar. Buat pun dekat nak deadline. Biaselah bukannya malas tapi buat-buat sibuk (yolah tu). Setiap hari, tugas yang sama.... pegi kuliah and kelas tutorial.

Hari ni ana tertarik dengan satu penjelasan seorang ustad ana, ustad Wan tentang POLIGAMI. Dalam kelas tutorial, kami sedang membincangkan tentang perkara-perkara yang mesti di jauhi oleh para pentafsir. Pertama, orang yang jahil alias tak tahu bahasa arab dan usul syarak tak le menterjemahkan al-Quran. Kedua, tidak boleh mentafsirkan ayat-ayat yang mutasyabihat sebab hanya Allah yang tahu makna di sebaliknya. Ketiga, jangan menafsirkan al-Quran menurut hawa nafsu.

Haaa... ni lah yang nak ana kongsi kat hang. Ust Wan telah memberi satu contoh ayat yang ditafsirkan mengikut hawa nafsu oleh angota Arqam iaitu dalam surah an-Nissa ayat ke-3. Firman Allah :

Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bilamana kamu mengawininya), Maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu sukai dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, Maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.

Orang Arqam yang tak faham bahasa arab atau memang sengaja mengunakan nafsunya untuk kepentingan peribadi telah menafsirkan َمثني و ثلاث و رب ( dua dan tiga dan empat) itu bukan 4 orang perempuan. tapi 2+3+4=9, lelaki boleh kawin sampai 9 padahal ayat ini telah qat'i dan jelas batas lelaki berkahwin itu tidak lebih dari 4 orang. Memang dari sudut bahasa وََََ bermaksud 'dan' tapi dari konteks ayat ini dari kesepakatan ulama ia bermaksud 'atau'.

Kenape pening ke? hehehe. Menyentuh tentang isu poligami, ayat tadi menghalalkan akannya dan merupakan satu penetapan hukum. Namun ramai di kalangan masyarakat Islam iaitu orang awam mahupun golongan profesional bahkan para agamawan menolak konsep poligami. Tak takutkah kita menentang ayat Allah dengan memansuhkan atau menghapuskan ayat ini? Beriman pada sebahagian dari ayat-dan kufur dengan ayat-yang lain.

Tidakkah syahadat kita terbatal dengan penolakan tersebut? Ya, terbatal sebab kite menolak sebahagian dari hukum Allah. Memang tak dinafikan hampir 90 peratus wanita jika ditanya tentang isu Pologami ini menolak akannya. Tapi kita harus berhati-hati dalam penolakan tersebut. Maksud ana jika seseorang perempuan itu tidak suka berpoligami jangan sampai menolak apalagi menentangnya. Cukup katakan yang anda tak mampu berbahagi cinta dan sayang dengan orang lain. Tapi, anda tak menolak Poligami sebab ia sebahagian dari hukum Allah. Walahu'alam bissawab

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin

MY WAY OF LIFE

WORDS OF WISDOM

Syaidina Abu bakar pernah berkata : Kegelapan itu ada lima perkara dan penerangnya juga ada lima perkara iaitu: 1. Cinta dunia itu kegelapan dan penerangnya adalah taqwa. 2. Dosa itu kegelapan dan penerangnya adalah taubat. 3. Akhirat itu kegelapan, penerangnya adalah amalan soleh. 4. Kubur itu kegelapan, penerangnya adalah kalimah ‘La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah.’ 5. Siratul Mustaqim itu kegelapan, penerangnya adalah yakin.

ARABIC-WORD OF THE DAY

Blog Archive

Followers

WELCOME

NEWS ONLINE

CHECK THIS OUT